Začiatok školenia ako remeň:)

„Kto z vás je tu autom? A zamkli ste ho? Naozaj? Ste si tým naozaj naozaj istí? Stavíte sa? O čo?…“ Takto nejako začalo jedno školenie pre manažérov. Pýtate sa prečo? Poďme sa na to spolu pozrieť.

Prvý dojem – potvora alebo kamarát?

Poznáte ho. Vraj ho nemôžete nikdy zopakovať. Koho? Prvý dojem. Myslím, že to platí všade. Pri zoznamovaní, pri pracovných pohovoroch, obchodných stretnutiach…prvy dojem

Rovnako je to aj na školení. Postavíte sa pred ľudí a šup ho. Prvý dojem je tam. Už ho nikdy nezmažete. Potom otvoríte ústa a poviete niečo na úvod. A to váš prvý dojem dotvorí.

Sú dve možnosti.

Váš prvý dojem nie je bohviečo. Nevadí. Nehádžte flintu do žita, ani neutekajte zo školenia preč.:) Nič nie je stratené a všetko sa dá zachrániť.

Veľakrát býva začiatok školenia rozpačitý. Aj dlhoroční a skúsení školitelia mávajú na začiatku trému a sú radi, keď je úvodný blok za nimi.

Z vlastných skúseností viem, že v priebehu ďalších hodín alebo dní školenia sa táto nervozita stratí, atmosféra medzi účastníkmi uvoľní a trošku rozpačitý prvý dojem je dávno zabudnutý.

Ale je aj druhá možnosť.

Okrem toho, že bude celé školenie super, môžete perfektne odpáliť aj jeho začiatok. Sama som to zažila ako pozorovateľ pred cca šiestimi rokmi. A dodnes si to pamätám. Tomu sa hovorí Prvý Dojem.:)

Ako to celé vyzeralo?

Školiteľka sa postavila pred ľudí, vynechala akéhokoľvek predstavenie, pozdravenie a podobné zdvorilosti (drzá že?:) a rovno spustila na účastníkov paľbu otázok z úvodu článku:

„Kto z vás je tu autom? A zamkli ste ho? Naozaj? Ste si tým naozaj naozaj istí? Stavíte sa? O čo?…“

Samozrejme, že 99% účastníkov, ktorí mali na školení auto, zneistila. Po prvom „Jasné, že zamkli.“, prišli trošku rozpačité „Asi. Snáď. Myslím, že hej.“, až po „Dokelu, neviem. Môžem to ísť skontrolovať?“.

Keď už boli účastníci vtiahnutí do situácie, školiteľka pokračovala:

„Prečo sa to pýtam? Jasné, že ste auto zamkli. A viete, prečo o tom začínate pochybovať? Lebo je to činnosť, ktorú robíte úplne automaticky. Nepremýšľate nad ňou. Robíte ju, ale vlastne ani neviete, že ju robíte. A toto isté chceme dosiahnuť aj u vašich nováčikov. Ako to dosiahneme, o tom sa budeme rozprávať nasledujúce 3 dni na tomto tréningu.

Až potom sa školiteľka predstavila, privítala účastníkov a riešila kopu ďalších vecí, ktoré proste na úvod treba. (Asi je z textu jasné, že školenie bolo zamerané na zaúčanie nováčikov a na to, ako dosiahnuť, aby si zautomatizovali určité činnosti vo svojej práci.)

Cieľ = zaujať

Ak aj vy bojujete s trémou na začiatku školenia, porozmýšľajte, ako to môžete spraviť inak. Čím môžete prekvapiť, zaujať? Môže to byť séria otázok na účastníkov, kratučký príbeh, vtipná príhoda,…

Dôležité je, aby ste tým vyvolali u účastníkov emócie. Práve emóciami ich vtiahnete do diania a zaujmete, aby vám venovali pozornosť od prvého slova. No a prvý dojem, ktorý zanecháte, bude proste paráda.:)

zaujat

Je možné, že v priebehu školenia príde na účastníkov chvíľa, že budú zaspávať. Tento článok berte ako inšpiráciu, aby sa tak nestalo hneď na začiatku.:) Čo robiť, ak sa to stane v priebehu školenia, si povieme inokedy…

Danka Fajerová

Milujem vzdelávanie v akejkoľvek podobe a túto svoju lásku posúvam ďalej. Učím ľudí ako sa stať dobrým lektorom, školiteľom či učiteľom. Som autorkou ebookov Prvý krok k dokonalej príprave na školenie a Tajomstvo dobrého školenia. Ak sa chcete o mne dozvedieť viac, tak Môj príbeh nájdete tu...

Komentáre